Hoe verzin ik een pakkende kop boven mijn blog?

Advocaten en andere juristen die een blog schrijven, willen in de eerste plaats dat deze wordt gelezen. Daarnaast willen ze via hun naamsbekendheid en getoonde expertise mooie klussen binnenhalen. De attentiewaarde van een blog wordt primair bepaald door de kop die er boven staat. Hoe verzin je een pakkende kop?

De kop boven het blog is het eerste dat de lezer ziet – en vaak besluit deze alleen op basis daarvan door te lezen of het blog weg te klikken. Het beste is wel de kop als laatste te verzinnen. Schrijf dus eerst uw blog, de kop komt later wel.

Hoe beter de kop, des te meer aandacht. Die kop moet natuurlijk aansluiten bij het onderwerp van uw blog, maar moet vooral pakkend zijn. Pakkend wil zeggen dat de lezer direct ziet: dit is interessant voor mij en dat ga ik maar eens lezen. U laat met een pakkende kop zien dat u aansluit bij de belevingswereld van uw cliënten of dat u een vraag gaat beantwoorden waarmee uw doelgroep worstelt. Dat zien cliënten graag. U staat dan al met 1-0 voor op andere bloggende advocaten.

Een goede kop is kort en krachtig, bevat geen afkortingen en geen directe verwijzingen naar een uitspraak van een rechtbank of Hoge Raad – dat maakt het allemaal nodeloos technisch en voor de lezer weinig aantrekkelijk.

Dus niet:

‘Reikwijdte art. 2:11 BW’ als kop en ook niet ‘Hoge Raad gaat om in ECLI:HR …’. Daarmee laat u misschien zien hoeveel u weet van het recht, maar daar gaan cliënten ook vanuit. Met dergelijke koppen zet u de cliënt en zijn juridisch probleem niet centraal. Nooit meer dus doen.

Minder geslaagd:

‘Erfpacht Amsterdam’ of ‘Ministeriële regeling plankosten’. We voelen waar u naartoe wilt, maar de kop is toch te summier, dus weinig zeggend en zeker te weinig prikkelend.

Een goede kop:

‘Wat kan ik doen tegen een boetebesluit van de AFM?’ en ‘Hoe kan een onderhuurder worden beschermd?’. De kop is geschreven in de vraagvorm en de lezer denkt: het antwoord staat eronder. Deze auteur verplaatst zich in een (potentiële) cliënt. Aandacht verzekerd.

In de categorie Leuk Gevonden:

‘Herrie om een hoogslaper’. De meesten weten direct dat het gaat om de hoogslaper waarmee woningzaak Leen Bakker in september 2017 abusievelijk te goedkoop adverteerde. Nadeel is dat de kop niet zo duurzaam is. Over een jaar zijn we de affaire weer vergeten en dan zegt de kop niet zo veel meer – een reden trouwens om af en toe de stofkam door al uw blogs op uw website te halen en de verouderde blog te verwijderen.

Meer weten over bloggen? Volg onze workshop Zakelijk bloggen voor advocaten (4 PO-punten).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *